Tutustu alta palveluihimme
STRATEGIA
Yrityksen sisällä, sen toimintaympäristössä tai kilpailutilanteessa tapahtuu jatkuvasti muutoksia, jotka edellyttävät strategian täsmentämistä aika ajoin – yleensä vuosittain.
Toteutamme asiakkaidemme kanssa strategian suunnitteluprosesseja tukien heidän sisäisiä toimintatapojaan.
Sovittujen strategisten linjausten käytäntöön siirtämiseen läpi organisaation on kiinnitettävä yhtä paljon huomiota kuin strategian laadintaan. Tuemme asiakkaitamme myös strategian jalkauttamisessa.
PROSESSIT JA TUOTTAVUUS
Tuottavuuden ja laadun parantaminen asiantuntija- ja tietotyötä tekevissä työyhteisöissä on muodostunut keskeiseksi menestystekijäksi.
Tähän mennessä tietotyön tuottavuuden kehityspanokset on suunnattu lähinnä työ- ja apuvälineisiin – ei niinkään työpanoksen tai ohjaus- ja johtamisjärjestelmien kehittämiseen. On jopa uskoteltu, ettei luovan työn tuottavuutta voi merkittävästi kehittää. Jatkuvan menestymisen varmistamiseksi myös asiantuntijatyön tuottavuutta tulee kuitenkin edelleen parantaa.
Asiantuntijaorganisaatioissa toimiessamme olemme havainneet joukon tyypillisiä toiminnan heikkouksia:
- sovituissa aikatauluissa ei pysytä
- asiantuntijat käyttävät liikaa aikaa rutiinitehtäviin
- asiantuntijat eivät keskity tärkeisiin töihin
- työprosessit eivät ole tehokkaita
- yksiköiden väliset yhteistyöprojektit eivät onnistu
- työyhteisön osaaminen on liian keskittynyttä
- organisaation työkuorma on liian suuri
- käytössä olevat mittarit ja tunnusluvut eivät tuota riittävästi oikeaa ja oleellista tietoa päätöksenteon ja johtamisen tueksi
Asiakkaidemme kanssa toteutettavissa laadun ja tuottavuuden kehitysprojekteissa keskitytään tuotanto- ja palveluprosessien kehittämiseen ja virtaviivaistamiseen. Tavoitteena on nopeat ja joustavat asiakaskeskeiset tuotantoprosessit, kustannustehokkuuden parantaminen, työkuorman tasaisempi jakautuminen ja tehokkaat sekä toimivat johtamisjärjestelmät.
Henkilöstön kannustaminen on välttämätöntä, koska kaikki työyhteisössä osallistuvat kehitystyöhön. Näin päästään jatkuviin ja pysyviin parannuksiin. Onnistuneen kehitysprojektin tuloksena tulee olla parantunut kannattavuus ja kilpailukyky.
MYYNTI
Yleensä asiantuntijaorganisaatioissa myyntitoimintaa ryhdytään kehittämään, kun töistä on pulaa. Kun myyntityö saadaan toimimaan, huomataan, että uusien toimeksiantojen/tilausten lisäksi syntyy muitakin hyötyjä mm:
- Hintatasosta ei tarvitse tinkiä
- Työn tuottavuus, kilpailukyky ja kannattavuus paranevat
- Saadaan kiinnostavia töitä ja asiakkaita, joiden avulla voidaan kehittää edelleen oman organisaation osaamista
- Myyntitoiminnan suunnittelu ja seuranta tehostuvat ja myyntiennusteiden sekä budjetoinnin luotettavuus paranee
- Yhteistyöverkosto laajenee ja syvenee
- Voidaan vaikuttaa siihen, että sovittu organisaation strategia toteutuu
- Asiakkaiden, henkilöstön ja johdon tyytyväisyys kehittyy myönteisesti
Myyntitoiminnan kehittäminen on jatkuva ja pitkä prosessi, jossa asiantuntijoiden oma aktiivisuus ja oppimishalu ovat ratkaisevan tärkeitä. Usein tuloksellinen myyntitoiminnan kehittyminen vaatii koko yksikön toimintakulttuurin muuttamista sekä esimiesten aktiivista osallistumista. Tuloskunnon kehittämisohjelmat sisältävät johdon ja asiantuntijoiden konsultoinnin lisäksi myynnin valmennusohjelmia.
Asiantuntijan myyntityö™ -valmennusohjelmia: